onsdag 27 december 2023

Bokslut 2023

Det här året har väl kanske inte varit så lyckat ur ett kreativt perspektiv.

Jag har skrivit klart en ganska otäck deckare om en intressant mördare. Jag har skrivit ett par livsbejakande diktsamlingar. Under sommaren hade jag en kreativ torka innan jag reste till England, där inspirationen kom tillbaka vilket resulterade i (rese-)diktsamlingen ”Dikter från England”.

Under sommaren fick jag kalla fötter vad gällde ett mycket känsligt manuskript, och valde istället att ägna hösten åt korrekturläsning, samt delvis att skriva vidare på romanen som är planerad att släppas under första halvan av 2024.

Efter sommaren kom hösten. Under september skrev jag i rasande takt en bok på ca 150 sidor som jag inte tror kommer bli publicerad (men som jag nog står i färd att fortsätta på så snart jag känner mig färdig med romanen som ska bli utgiven). Jag gav ut diktsamlingen ”Vid din sida”, vilket orsakade ett visst rabalder privat. Jag publicerade också en av mina mer expressionistiska noveller, ”Litteraturens apostel”, i tidskriften Kulturimperiet - en av mina favoriter om jag får tala i egen sak.

På Youtube fortsatte jag likt tidigare år att bevaka vårt trettiosjuåriga statsministermord och min kanal passerade en miljon visningar. Jag utvecklade podden Tankeföda och ägnade mig mycket åt att publicera dikter, dvs. små anspråkslösa ”allkonstverk” med foto, musik och röst. Detta med "Youtube-poesi" är något jag verkligen uppskattar att göra och som jag hoppas kunna fortsätta med under nästa år.

På tal om musik bytte jag i december ut mitt gamla musikprogram mot ett nyare och producerade tio eller elva stycken ambientspår som släpps den 1 januari.

I skrivande stund har jag idéer till åtminstone två magisk realistiska noveller, och på datorn har jag oerhört många fler dylika på lager så att det nog skulle räcka till en novellsamling - kanske blir det nästa projekt?

Att året inte har varit lyckat ur ett kreativt perspektiv betyder inte att det har varit misslyckat, utan snarare att det tuggar på lite som är vanligt i mitt liv. Det pågår på ett "olyckat" sätt - ett troget, dagligt och aningen intensivt sätt så som matsmältningen. Det pågår ibland ett undermedvetet arbete, som kan misstänkas vara en planering inför kommande arbete. Men på det rent medvetna planet har jag en "pipeline" hemma med en utgivning som skulle kunna räcka ca tio år om jag släpper ett verk om året. Kommer jag göra det? Troligen inte.

Nyårslöfte till mig själv: att tänka friare - att tänka i ordets sanna innebörd. Vad är detta att tänka? Att tänka är att tänka kreativt, det vill säga att med eller ur sin tankeverksamhet skapa något nytt (möjligt att ställa i motsats till en ren återupprepning). Det är det som gör tänkande så svårt - och kanske är det på den punkten som tänkande är att se som en gåva eller talang?


Texten uppdateras ... 





Inga kommentarer:

Följ