*
Besattheten av tidsenliga fixa idéer och de oreflekterade begärens yttersta spets.
Se där koncentratet av vad mina romaner handlar om, innerst inne.
I alla fall sedan Sorgens kammare.
Att följa en människa till sin ändpunkt - det oreflekterade begäret.
Ett mörker som inte går att skåda in i.
Att låta idéer brytas.
Och att hålla fram verkligheten, den som alla vill vara i kontakt med, och visa hur livet flyr undan den som greppar efter det.
Konstnären/författaren som en dubbelt sorglig varelse.
*
Författaren: “Jag kan inte spåra mitt innersta begär. Varför skriver jag?”
*
Långa samtal. Poddar. Det ligger i tiden.
Excesser.
Redaktör en lyx – en misstänkliggjord funktion idag. Dessutom dyr. Den skär ner det yviga och ökar kvaliteten, ökar läsbarheten.
Bidrar kanske också till en likriktning. Friheten minskar, det är min erfarenhet - min ringa erfarenhet, ska sägas.
*
Budet: i varje situation utnyttja dess inre rikedom och potential.
Har du bara en tresträngad gitarr så spelar du på den så bra du kan.
*
Friheten i uttryck håller på att försvinna. Det skrivna ordet ska vara partiskt och kategoriserbart i kända kategorier, i korrekt uppmärkta byråfack som förstås av alla.
Vi är alla införstådda.
*
Folk förväntar sig nytta även av konsten, vars nytta ju inte finns, bara indirekt.
Instrumentalismen - en samhällsfara - har dränerat mångas liv. Och när livet väl är dränerat försvinner även minnena av ett fullare, rikare liv.
Minnena blir hos vissa ordlösa, det går inte att tala om det.
![]() |
Jag sitter med en läsplatta - som e-bok min nya roman finns. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar