Jag har tagit ett skamgrepp på mig själv, och intervjuat mig själv om min nya roman som heter Ingen bryr sig om din fotografering. En intensiv samtidsskildring om det digitala tillståndet, mobbning, svek, loserskap och prekära livssituationer. Romanen utspelar sig på Öland och i Lund och skildrar tre kvinnor från tre olika generationer i deras försök att förverkliga sina drömmar - eller om man så vill: konsten att göra upp med sina livsdrömmar.
Först av allt, du har
bytt namn och heter inte “Jeremiah Karlsson” längre?
-Det stämmer, jag har gift
mig och bytt namn och heter numera Jeremiah Björkman. Efternamnet
var mammas flicknamn, och det är flera i min släkt som bär det
efternamnet. Jag tog namnet efter att jag gifte mig. Eller rättare
sagt strax innan jag gifte mig.
Är den här boken ett
farväl till Lund?
-Ja, jag tror det. Jag har
nyligen flyttat efter att ha bott i den staden två gånger. Boken
skildrar sidor av Lund som jag är väl förtrogen med och delvis
förvånad över.
Romanen får mig att
tänka på “post-postmodernism”. Skulle du hålla med om en sådan
beskrivning?
-Jag kan nog hålla med om
det. Zandra säger någonstans: “Gode Gud, rädda mig från ironi.”
Det stämmer, hon försöker vara uppriktig, ärlig, vill bort från
ironierna, och det lyckas i viss mening. Frågan är bara om
samhället uppskattar ärlighet? Om det kan hållas samman av
ärlighet och om ärlighet oftast inte bara är själviskhet?
Ärlighet bygger ju på ett sammanhållet själv, att jaget är
odelat och kan uttrycka sig, men ytterst få människor har fått en
sådan gåva. Självmedvetenheten är central här, vilket ibland
betyder just isolering.
Vi kommer till
självmedvetenheten … Kan du först berätta om titeln, var kommer
den ifrån?
-Från ett YouTube-klipp.
En känd fotograf gav sina mest frispråkiga och cyniska, kanske
realistiska, råd till unga fotografer. När jag lyssnade på
fotografen tänkte jag att det lät som en bra romanstart. “Ingen
bryr sig om din fotografering – livet handlar om att göra en
verklig skillnad”. Men detta gör knappast vägen enklare. Hur kan
någon göra en verklig förändring? Vad är detta för slags dröm
och varifrån kommer den?
“Bilden” står i
fokus på flera sätt, varför är det temat viktigt?
-Jag tror ingen förstår
hur väsentliga bilderna är för det moderna medvetandet. Bilder
anses upplysa oss, men vi bedras minst lika ofta av bilder. Bilden –
tevebilder, virala bilder etc – riskerar att förväxlas med
kunskap och verkliga erfarenheter. Bilden och ordet står i konflikt
i romanen – Engla vill bli fotograf och Zandra vill bli skribent.
Men båda märker att de sysslar med något som kanske bäst går att
betrakta som “overkligt”. Bilden och symbolen, liksom
symbolhandlingarna, ligger nära vartannat vilket lätt leder till
förväxlingar.
Romanen handlar om
mobbning och syskonrivalitet, något mer du kan säga?
-Problemet med
baksidestexter är att de inte är särskilt uttömmande. En sak jag
gärna skulle ha velat fått plats med är att romanen handlar om hur
det är att bli berövad sin framtid, dvs sina ljusa
framtidsutsikter. Detta är mångas öde idag. Den allmänna
tidsandan är pessimistisk, vilket innebär att bli bestulen på
hopp. Vad gäller syskonrivalitet är det ett fenomen som många
syskon varit med om. Konkurrensen mellan syskon kan ofta vara
outtalad, men bitter.
En huvudperson i boken
är ganska odräglig, eller “unlikeable” som det skulle kunna
heta på engelska, en person som det inte är så lätt att känna
sympati för. Vad är dina tankar kring henne?
-Det är relativt
intressant med sådana karaktärer. Vilka okända stigman bär hon
på? Vad beror stigmat på? Hon blir kränkt i romanen, vilket spär
på hennes odräglighet. Tanken är inte att moralisera, eller
psykologisera, även om det naturligtvis sker också, utan framför
allt att genom sådana motsträviga karaktärer utforska sociala
normer och samhällets självuppfattning. Det kräver mycket av
läsare att stå ut med en sådan karaktär men samtidigt känns det
för mig nödvändigt att skriva om henne. Hon vet varför hon lider,
vilket alltid är stärkande. Men svårt.
Just självmedvetande är
ett tema du har återkommit till i dina tre senaste romaner, inte
sant?
-Ja, det stämmer.
Självmedvetande ses ofta som positivt, men är mer besvärligt än
det vid en ytlig anblick kan verka. Sådana individer är sällsynta,
men intressanta att föreställa sig. De sammanfattar i någon mening
postmodernitetens hela idé – om man nu får uttrycka sig så
pompöst. Frigörelse handlar till stor del om självmedvetande. Inte
att påstå det ena eller andra om sig själv eller andra, utan om en
slags förtvivlan i existensen, dvs i ens egen blick på existensen.
Men tillbaka till det du sa om “ärlighet” eller “autenticitet”,
som kräver ett odelat själv (som få är begåvade med): Allvarligt
syftande skrivande människor brottas ofta med den frågan, och den
går tillbaka långt. I Hamlet säger Polonius: “Var ärlig mot dig
själv!” - vilket han menar gör att du aldrig kan vara oärlig mot
andra. Men jag tror självkännande ärliga människor är få, och
vi älskar på ett paradoxalt sätt falskhet eftersom något annat
ter sig närmast asocialt. Falskheten har många ansikten och ett av
dem är uppriktigheten.
“Var ärlig mot dig
själv, så kan du inte vara oärlig mot andra” – är det så
tror du?
-Ja, det ligger något i
det. Men romanen problematiserar detta. Behöver samhället
sanningssägare? Vill någon ha ärliga människor? Vilket slags liv
leder det till? Vårt medvetande är en koloniserad kontinent –
reklam och massmedia krigar om vårt medvetande, författare också,
och sen har du socialisationsprocessen i bred bemärkelse –
alltsammans leder människan in i klyvningen mellan samhällets krav
och det inre livets krav.
Romanen handlar mycket
om sociala medier och hur den påverkar självkänslan. Är sociala
medier viktigt för att förstå samtiden?
-Problemet för författaren
här är att tekniken ständigt utvecklas, det jag skildrar får inte
vara för tidsspecifikt (annat än när det kan vara historiskt
intressant i framtiden). Det går nog att hävda att Englas elände i
början av boken till stor del triggas av hennes beroende av sociala
medier. Samtidigt: det som tekniken gör är enbart en förstärkning
av impulser som hon redan har, som alls inte är konstiga, men som
blir närmast abnorma, bara att ingen riktigt ser. Hennes ensamhet
blir till slut farlig för henne.
Är sociala medier något
du uppskattar?
-Jag vet inte. Min
uppfattning är att folk avskyr sociala medier av fel anledning.
Många väntar sig ärlighet där. “Varför publicerar folk bara
lyckostunder på Facebook och Instagram?” Men detta är ett
märkligt perspektiv. På sociala medier är det falskheten som är
äkta. Man ska nog se sociala medier som skyltfönster och inte
förvänta sig något mer.
En del av boken utspelar
sig helt på sociala medier, läsaren får läsa en serie inlägg som
Zandra har skrivit som jag märkte innehöll dolda konflikter som var
lätta att missa. Fanns det en tanke bakom detta grepp?
-Ja, det är möjligen lätt
att läsa denna del allt för snabbt för att komma vidare i
handlingen, men då missar man en del av dramatiken, för där
inträffar faktiskt några av berättelsens viktigaste händelser.
Mitt i “bruset” drar ibland stora livshändelser förbi utan att
någon möjligen reagerar. Jag ville göra så för att skildra våld
så som det ter sig för många idag – det flimrar förbi utan att
vi möjligen blir medvetna om vad som pågår. Det står mitt framför
näsan på oss bland alla distraktioner. Sociala medier å ena sidan
upplyser, å andra sidan förflackar medvetandet betänkligt. På
sociala medier sker en kamp på liv och död mot glömskan, vilket
Zandra är medveten om.
Du har skildrat många
“outsiders” i dina romaner, gäller samma sak i din fjärde?
-Det tror jag definitivt
man kan säga. Inte samma slags “outsiders” som i de andra, men
definitivt en typ av utstötta som det kanske inte pratas så mycket
om. Det hänger ihop med det jag sa nyss, om att bli bestulen på
framtidsutsikter. Vår tid är i akut behov av en ny skönlitteratur
som tolkar den nya samtid vi ser växa fram.
Är skönlitteratur idag
irrelevant, menar du?
-Allt för ofta. En
författares främsta dödssynd är att blunda för samhället och
människorna som pucklas till av det. Helst ska litteraturen skildra
livet i utkanten, borta från centrum, på ett trovärdigt och
initierat sätt. Det låter lätt, men det har det aldrig varit. Som
författare förvaltar jag andras tid och uppmärksamhet – det
måste ge utdelning både emotionellt och intellektuellt att läsa
mina romaner. Att någon ska “gilla” boken är ett allt för vagt
mål, helst ska böcker förändra någons sätt att se på sin
omgivning. Men inte bara det: blicken ska klarna! Det finns dock en
oroväckande passage i Torgny Lindgrens Minnen som förefaller sann.
Någon säger där att människan har fallit så lågt att hon aldrig
igen kan höja sig till litteraturens nivå. Det tål att tänkas på.
Att skriva idag innebär att man gör något som är viktigt
samtidigt som det är tämligen marginaliserat. Vad människor söker
i böckernas värld är en gåta för mig.
Vilka är dina litterära
förebilder?
-Jag har många … Eminem
och Bibeln är tidiga influenser. Sedan Henning Mankell, vars deckare
jag läste i tonåren. William Goldings “Flugornas herre” var den
första riktigt vassa roman jag läste och som lärde mig något om
vad litteraturen kan vara – särskilt beträffande
symbolhantering. Sen kom Pär Lagerkvist in i mitt liv, Ernest
Hemingway kort därpå (främst novellkonsten), samt Torgny Lindgren.
Även Ingmar Bergman (som filmskapare) är en stor inspiration,
särskilt “Nattvardsgästerna”. På senare år har jag hittat nya
författare som jag håller högt: Alice Munro, henne imponeras jag
av oerhört, likaså Strindberg och Raymond Carver och Charles
Bukowski. Sen finns Goethe, Dostojevkij och Albert Camus som alla
står högt upp i min bokhylla. Den existentiella grenen av
litteraturen är ett av nittonhundratalets viktigaste litterära
kulturarv, menar jag. Existentialismen är fortfarande aktuell, även
om den också behöver uppdateras. Sen kunde jag lägga till ett
antal kompositörer, poeter och filosofer också, men vi lämnar det
för nu.
Har du haft användning
av din socionomutbildning i ditt skrivande?
-Ja, den är nog den bästa
utbildningen om man vill bli författare. Som alla vet är det en
“bred utbildning”. Men den är bara ett avstamp. Filosofi och
idéhistoria borde ingå i varje författarutbildning, då går det
att sätta in sitt skrivande i en större civilisatorisk kontext och
tränga in i de viktiga frågorna.
Romanen är din mest
“normala roman hittills”. Efter att ha läst romanen är jag
beredd att hålla med dig. Men vad menar du med detta?
-Mina andra romaner har
varit udda, på flera sätt. Genrerna har haft ovanliga perspektiv
eller skildrat ovanliga miljöer. Nu har jag skrivit en roman som
faktiskt är ett slags relationsroman. En utvecklingsroman kanske,
även om det är mer tveksamt.
Är det en tonårsroman?
-Ja, delvis. Den är
definitivt till för intelligenta tonåringar. Men den är mer än
så. I romanen möts tre generationer av kvinnor, alla i tre olika
skeden av livet, vilket jag tyckte var intressant nog att skriva en
roman om. För att vara på den säkra sidan säger jag att den är
en bok för alla mellan, säg sexton till nittiofem.
Är den en
generationsroman?
-Nej, det vänder jag mig
emot. Den är en samtidsroman. Framförallt skildrar den ett möte,
ett modernt generationsmöte. Hur svårt det är att mötas och
förstå varandras generationsspecifika omständigheter. Samhället
diversifieras, i samma familj kan individerna leva i väldigt olika
världar. Mamman i berättelsen har stora problem att uppfostra sina
barn. Det förstår ju inte barnen. De ser inte henne.
Var skrev du romanen?
-Stora delar skrev jag på
Öland, där ca en fjärdedel av boken också utspelar sig. Den
skrevs i Lund också. Det var sommar då, och det är det i min roman
också. Sensommaren i Lund är något alldeles speciellt, och det får
läsaren uppleva i romanen.
Romanen har
impressionistiska stilideal, den är väldigt somrig märker jag.
-Det stämmer. Hela boken
är stämningsfull. Om det är något som åtminstone jag minns av
romaner är det ofta stämningar. Stämningen av sommar, stämningen
av barndom, stämningen av hot. Stämningar är intressanta och inte
helt lätta att arbeta med, men på senare år har det blivit lite av
ett raison d'etre för mitt skrivande att den ska etablera en
stämning, som formar ett minne.
Berätta mer.
-Nu har jag gett ut fyra
romaner. Med tiden får varje bok jag skrivit en personlig patina.
Den får ett slags avlagring. Oftast består patinan av platser och
stämningar, så är det för mig i alla fall. Mörk småländsk skog
och bortglömda platser präglade mina två första romaner. Denna
min fjärde lär osa hav och sommar i minnet. För mig har det blivit
allt viktigare när jag skriver att etablera en bra yta, som patinan
med tiden kan växa på. Det låter märkligt, kanske, men det är
viktigt. Varje roman kom till i en specifik tid och det gäller att
den är ett koncentrat av just den tiden den speglar.
Dina slut i romanerna,
allihopa faktiskt, är lite aparta. Varifrån kommer dessa slut?
-De tillhör min estetik.
En roman brukar ha början, mitt och slut – som livet – men idag
är livet inte riktigt på det sättet. Livet innehåller ingen
dramaturgi, och om litteraturen försöker ha en sådan form känns
det lite falskt. När tar en berättelse slut? Jag vet inte, bara om
någon dör sätts en punkt för den personen, men alla andra
skeenden kan både betraktas som slut eller som en ny början.
Anti-slut, kanske man kan säga om man vill ha ett fint ord för det.
Men i min nya roman ska man läsa alltsammans mycket noga. För det
är lätt att bli lurad av slutet. Det är inte så självklart som
det kan verka. Läs noggrant!
En uppgörelse med
självuppgörelser?
-Ja, lite så faktiskt.
Var kan man få tag i
dina böcker?
-Det billigaste priset på
båda mina senaste romaner finns här. Vill man ge Adlibris lite
extra flis går böckerna att finna även där. Sen kan man även
kontakta mig via min hemsida och beställa en signerad kopia.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar