"Innan
bläcket tar slut måste jag berätta att jag flydde upp till bergens
och viddernas ingenmansland under den kanske svåraste tiden i vårt
lands historia.
Kanske
vissa med rätta skulle kunna kalla det här för ett drag av
patologisk narcissism och inte självbevarelsedrift, att dra sig ut
bland bergen för att helt enkelt överleva, och genom att överleva
rikta in sina själskrafter enbart på det egna livets uppehållande.
Jag
skulle såklart ha kunnat stanna kvar och dött för det redan
förlorade landet, men som sagt: jag kom hit istället, där min
största plåga består i att trots landskapets rymd tvingas leva
inuti mitt eget huvud.
Från
barndomen är jag en sökare och en överlevare och jag är en sådan
individ som vägrar finna det som jag säger mig söka.
Jag
söker ständigt det förlorade ordet.
Var
finns det?
Jag
har letat bland bergen och i många tält har jag kikat in, utan att
finna det.
En
vinter fann jag det. Solen sjönk bakom det eviga grå molntäcket
som hade stigit så pass att jag såg grytet ovanpå Tolpagorni.
Då
strök en varsam vind över dalen; snöslöjorna dansade fram ur
marken och la ut nya mönster över det falnande djupa vita
snötäcket, och jag kom att tänka på årets vändning mot det
evigt ljusa och på hur jag skulle höra de råmande renarna igen och
äta ur min matskål med nakna händer och bada mina ansträngda
fötter i smältvattenbäckarna.
Strax
förlorade jag den bevingade stunden.
Jag
hörde vinden. Snön rasade från bergväggarna långt borta. Jag kom
att tänka på att ingen väg finns tillbaka. Jag lämnade mitt
landskap en gång för att aldrig återvända. Måttet var rågat och
det gick inte längre att leva ett mänskligt liv i södern. För
kvinnornas del var det främst våldtäkterna som ökade. Jag hade
ingen kvinna att beskydda. Kanske ville jag inte beskydda någon, jag
vet inte …
Det
är lustigt. Också det kände jag av innan jag flydde, att det var
oändligt svårt att veta någonting om sina verkliga känslor. Det
enda rimliga var att förneka existensen av någonting autentiskt
överhuvudtaget och istället koncentrera sig på det som jag
fortfarande tycker är tvivelaktigt: värdet av att överleva.
Flera
gånger i veckan skärs tystnaden sönder av att något av deras
bombplan drar över bergen. Ibland kommer de farande i formationer,
som flyttfåglar. Såhär års syns de sällan på grund av det
tjocka molnet, men deras hårda ljud påminner mig om att jag aldrig
fullt ut kan lämna landet som jag kommer ifrån. Jag var en del av
det som växte fram, mina pengar var med och betalade för det onda
som växte.
Jag
skriver det här med äkta bläck.
Inte det elektriska bläcket som går att scanna av med en sensor för
att sedan via molnet sparas och läsas på avstånd. Det här är det
gamla bläcket som ingen kan läsa som jag inte visar texten för och
som fortfarande garanterar ett visst mått av privatliv; bläcket
döljer allt irrande feltänk så att det inte kommer upp i ljuset
och jag är otroligt tacksam för denna avskildhet som för mig bär
smaken av frihet. Jag
har fortfarande en låda kvar. Men jag måste vara sparsam med orden
och skriva smått. Lådan innehåller tolv patroner som skriver
åttatusen meter vardera. Hur många sidor skriver man med åttatusen
meter bläck?
Det
vet jag inte. Hur långt mitt liv kommer bli vet jag inte heller.
Vad
jag vet om är min utsikt. Tolpagorni är täckt av det tunga grå
molntäcket. Jag kan inte se någon bergstopp längre. Av någon
anledning känner jag mig alltid tungsint då jag inte längre kan se
bergstopparna. Det känns som om dimman har vunnit.
Dimman
som tränger in i varenda kroppsöppning och som kyler ner oss till
dödspunkten."
(ur "Dödsfärd")
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar