tisdag 22 augusti 2023

Sommarens läsning 2023


Här är några av de böcker som jag har läst i sommar:


American Psycho (Bret Easton Ellis): Jag tog mig igenom många sidor i den här romanen; det var intressant att läsa om teknik- och grooming-prylar från det som utgör forntid enligt nutida tidsmått, jargongen var lätt uppfriskande om än kursiveringarna fick läsas flera gånger innan de "made sense". Jag slutade dock läsa eftersom det spilldes många sidor (läs: tid) på ingenting - i dubbel, eller snarare tredubbel, mening.

Att skriva (Marguerite Duras): Bortsett från något enstaka stycke måste jag säga att Duras är en gravt överskattad författare - jag läste två texter ur denna bok innan jag la den undan. Däremot kan det vara bra att läsa Duras i studiesyfte - det var så jag motiverade mig - just eftersom hon har en sådan påverkan på  andra författare. Missförstå mig nu rätt: det är intressant litteratur, men paradoxalt nog samtidigt ointressant. Vad jag än läser av Duras får jag känslan av synopsis – dvs. texten skriker åt mig: ”Jag är ett synopsis; det du ser är inte den färdiga texten!”

Det här är således inte litteratur. Vidare syns det mig för amatörmässigt. Duras kommer undan med enstaka ord, ord som hon inte behöver förklara. Det är en litteratur för de lata. Orimligt.

En dag i öknen (Anna Axfors): Den här boken recenserade jag i flera delar på min Youtube-kanal. Jag sa många saker om boken, men en sak jag glömde säga och som kanske kan utgöra en sammanfattning av mitt omdöme om boken är att Anna Axfors är en duktig iakttagare, men en medioker tänkare. Jag vill dock lägga till att hon är bättre än Duras!

Junkie (William S Burroughs): Detta är en roman som jag håller på och läser just nu. Jag gillar den främst för dess antropologiska drag; romanen är som ett komplement till den mycket överskattade socionomutbildningen.

Ordningen (Stig Larsson): Jag var länge ute efter Stig Larssons poesi och blev tyvärr besviken, men jag har inte slagit igen boken för gott, för jag misstänker att jag ännu inte har hittat det bästa av hans poesi.

On war (Carl Von Clausewitz): Helt klart det intellektuellt mest stimulerande av all sommarläsning, i ett ämne som aldrig slutar att vara relevant. Den är ännu ej färdigläst - och lär tyvärr inte blir det heller eftersom jag saknar bakgrunden för att förstå allt han skriver.

Mediernas svarta bok - en kriminografi (Maria-Pia Boëthius): En bok om massmedier skriven av en journalist för ca 20 år sedan, dvs. innan Youtube och alternativmedias genombrott - vilket gör boken till ett väldigt intressant tidsdokument. Hade varit roligt att höra vad författaren idag anser om bokens analyser och skeenden inom media de senaste 20 åren. Jag har inte läst hela boken utan endast vissa av "essäerna", men det finns många understrykningar från min sida. En modig bok, på sin tid, antar jag.

Kal från Linnés urtima resa (Peter Törnqvist): Jag är beredd att läsa mer av honom, för detta var lite  galet roligt faktiskt.

Alla sorgsna unga män (F. Scott Fitzgerald): Jag läste endast en novell i denna samling, titeln har jag glömt men den handlade om en ung pojke som gick till biktbåset. Jag tyckte mycket om novellen, och Fitzgeralds sätt att skriva och gestalta. Kort och gott: novellkonst som får en att tro på litteraturens möjligheter - det blir man inte bortskämd med ofta.

Berättelser från Odessa (Isaak Babel): Det känns fel att skriva med denna eftersom jag inte har börjat läsa den än (endast inhandlad som e-bok), men eftersom jag har läst några noveller tidigare kan den få stå med som ett exempel på en annan novellkonstnär som jag uppskattar väldigt mycket - Tjechov, Bulgakov och Babel är nog mina favoriter bland de ryska/ukrainska novellisterna.

Vid sidan om ovanstående har jag läst en del annat också, t.ex. korrekturläsning av egna manus.





Inga kommentarer:

Följ